Sidor

03 juni, 2011

Dubrovnik



Här tillbringade jag sommaren 2008 med att jobba som reseledare och njuta av det vackra som Kroatien har att erbjuda. Dubrovnik är uppdelat i fyra olika stadsdelar; Gamla Stan, Gruz (stor hamnen), Lapad och Babin Kuk. Dubrovnik är ju givetvis mest känt för sin stadsmur och gamla stan men jag tycker absolut att man ska våga åka lite buss och även upptäcka de andra stadsdelarna. Ta dig ner till Gruz för att handla på den lokala marknaden, färsk frukt, grönsaker fisk och blommor. Sätt dig ner på en lokal pub och ta en Piva.

Något som jag verkligen kan rekommendera att ta sig ut på de olika båtturerna som finns. Köp inte från de olika charterbolagen utan gå istället på strandpromenaderna och köp biljetter. Där kan man ofta pruta och kan få en heldag med lunch för mindre än 200:-. Midsommaren som vi spenderade i Kroatien firade vi på en båt som vår agent hade och vi hade med oss svensk midsommarmat samtidigt som vi även hade kroatisk catering. En av de bästa midsomrar jag haft!




Hummer & Spaghetti på en av alla öar utanför Dubrovnik
Svensk midsommartårta

Jag har åkt tillbaka till Kroatien efter min säsong där. Då åkte jag tillsammans med min mamma och en ryggsäck. Vi hyrde ett rum nära busstationen och den gamla hamnen. Det är ganska lätt att få rum till en billig penning om man inte är allt för kräsen. När man kliver av bussen står där alltid fullt med folk som vill hyra ut. Men se upp, man behöver inte ta första bästa. Det går att pruta ner priset!

Mat

Man ska absolut käka pizza i Dubrovnik, den är minst lika god (och stor) som den i Italien har jag fått veta. Finns ett ställe i gamla stan som serverar underbar pizza till snorbilliga priser!


Något annat som man bara måste äta här är givetvis skaldjur. Musslor och ostron är något som de även odlar här och serverar mer än gärna.

Stränder

När det gäller stränder just i Dubrovnik så finns det inga sandstränder (förutom en i gamla stan) endast klapperstens-stränder. Man ska alltid bada med badskor (foppatofflor går fint) då det finns sjöborrar här som gör jäkligt ont om man får i fötterna. Men det är det värt om man ser till det underbara vattnet som finns. Turkosblått och klart. Ljuvligt!

Här ligger jag och njuter på stranden på Babin Kuk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar